De Dam als Plaats van Herinnering
1980-1989

1980 - 20 maart   Massale FNV-demonstratie tegen aantasting van de koopkracht met een toespraak van voorzitter Wim Kok. 

1980 - 17 april   De restauratiewerkzaamheden aan de Nieuwe Kerk worden afgesloten door prinses Beatrix. 30 april Inhuldiging van koningin Beatrix.

1980 - 10 mei   Woonwoededag met een centrale bijeenkomst op de Dam.

1981 - 30 maart   Demonstratie in verband met de Nationale Vrouwenstakingsdag.

1985 - 3 november   Eerste jaarlijkse Dam tot Damloop.

1988   Sloop van het monumentale bakstenen kantoorpand tussen de Bijenkorf en de Warmoesstraat, waar later het Royal Dam Center of Verwelius-gebouw van architect Cees Dam zal verrijzen.

Chronologie
Uitgelicht
Nationaal Monument | Adriaan Roland Holst | Harry Mulisch

Als een aanklacht tegen het ‘regentendom’ schreef Harry Mulisch in augustus 1966  zijn boek Bericht aan de rattenkoning (De Bezige Bij, Amsterdam 1966) over de recente gebeurtenissen in Amsterdam. Een van de beschreven incidenten betreft het woord ‘MOORD’ dat met twee

4 beelden
Feestversieringen

Tot ver in de vorige eeuw was het gebruikelijk dat bijzondere festiviteiten werden begeleid door uitgebreide feestversieringen. Deze varieerden van tijdelijke triomfpoorten en versierde trams tot alle mogelijke kleinere of grotere bouwsels en feeërieke installaties. Koninklijke inhuldigingen, verlovingen, huwelijken, jubilea,

4 beelden
Staatsbezoeken

Beginnend met een bezoek van de Duitse keizer Wilhelm II en zijn echtgenote keizerin Auguste Victoria van 1-3 juli 1891 hebben er sindsdien 65 staatsbezoeken plaatsgevonden.

Nagenoeg bij elk van deze officiële bezoeken van bevriende staatshoofden hebben het Koninklijk Paleis en

4 beelden
Meer beeldverhalen
Nationaal Monument

Na een lange voorgeschiedenis werd op het voormalige Damplantsoen op 4 mei 1956 eindelijk het definitieve monument onthuld. De opdracht hiertoe was al in januari 1947 – dus negen jaar eerder – officieus verstrekt aan de beeldhouwer John Raedecker. De → Lees verder

5 beelden
Transportknooppunt

Eeuwenlang was de Dam een centraal overslag- en transportknooppunt in de stad. Niet alleen voor het goederen-, maar ook voor het personenvervoer. Wat het eerste betreft was het middelste pand tussen het Damrak en de Nieuwendijk lange tijd een belangrijke → Lees verder

5 beelden
Peek & Cloppenburg

Dit maat- en confectiebedrijf had zijn eerste zaak in 1869 in Rotterdam gevestigd. Van 1914-1917 liet het naar ontwerp van architect A.J. Jolink aan de zuidzijde van de Dam een enorm pand bouwen tussen het Rokin en de Kalverstraat. Hiervoor → Lees verder

4 beelden