1890 - 23 november Overlijden van koning Willem III en regentschap van koningin-moeder Emma over de jeugdige prinses Wilhelmina.
1891 Vijfdelig panorama van de Dam door Jacob Olie
1891 - 26 mei Bezoek aan Amsterdam van HM koningin Emma als regentes.
1891 - 1-3 juli Staatsbezoek van de Duitse keizer Wilhelm II en keizerin Auguste Victoria. Om ruimte te maken voor een muzikale militaire parade drijft de politie de toegestroomde menigte hardhandig uiteen. Dit incident is als het ‘taptoeschandaal’ de geschiedenis ingegaan.
1893 De poppenkast verschijnt op de Dam.
1893 - 6 september Inhuldiging van koningin Wilhelmina.
1899 Voltooiïng nieuwbouw café Bisschop op de hoek van de Dam en het Damrak, bijgenaamd ‘de vulkachel’ omdat de tweede en derde verdieping bij avond rossig licht uitstraalden. Het café sloot zijn deuren in 1926.
Het in 1934 voltooide bakstenen pand op de hoek van de Dam en het Damrak van architect Jan Gratama, kent een lange voorgeschiedenis. Eerdere bebouwing op de deze locatie werd voor 1563 ’t Suykerhuis genoemd; daarna het huis Sint Nicolaes
Ooit was de zogeheten Vijgendam een druk bezochte winkelstraat, die aan de noordzijde achter het Commandantshuis werd afgesloten door een blok huizen met twee poortjes als toegang tot de vismarkt. Kort na verplaatsing van deze Vismarkt naar de Gelderse Kade
Na een lange voorgeschiedenis werd op het voormalige Damplantsoen op 4 mei 1956 eindelijk het definitieve monument onthuld. De opdracht hiertoe was al in januari 1947 – dus negen jaar eerder – officieus verstrekt aan de beeldhouwer John Raedecker. De
Als een aanklacht tegen het ‘regentendom’ schreef Harry Mulisch in augustus 1966 zijn boek Bericht aan de rattenkoning (De Bezige Bij, Amsterdam 1966) over de recente gebeurtenissen in Amsterdam. Een van de beschreven incidenten betreft het woord ‘MOORD’ dat met twee → Lees verder
Kort na de laatste millenniumwisseling is de Dam in negen maanden ingrijpend heringericht. De opleverdatum hiervoor was de Dodenherdenking van 4 mei 2001. Sindsdien bestaat het plaveisel van dit 18.000 vierkante meter omvattende plein uit circa 2,5 miljoen keitjes. Deze → Lees verder
Het medium fotografie leende zich door relatief lange belichtingstijden in de 19de en begin 20ste eeuw beter voor het vastleggen van stilstaande objecten zoals gebouwen, dan voor het documenteren van de menselijke handel en wandel op straat. Zo schreef de → Lees verder