De Dam als Plaats van Herinnering
1920-1929

1920   Oprichting van een ‘Comité ter verbetering van den toestand van het Damplein’ om een plantsoen te realiseren op de plek waar sinds de afbraak van het Commandantshuis in 1912 een gapend gat bestaat, omheind door een houten schutting. 

1923   Viering van het 25-jarig regeringsjubileum van koningin Wilhelmina.

1924   Architect Alb. J. Kramer wint een door het gemeentebestuur uitgeschreven wedstrijd voor het ontwerp van vier monumentale lantarens, die uiteindelijk niet worden uitgevoerd vanwege overschrijding van het beschikbare budget.

1924 - 31 juli-8 okober In verband met asfaltering en verlegging van tramlijn 14 wordt de Dam afgesloten voor alle rijverkeer.

1925 - 12 september   Officiële opening van het Damplantsoen waarvoor de beplanting is ontworpen door de gemeentelijke tuinarchitect J.R. Koning jr. .

1926   Gedeeltelijke sloop van het pand van café De Bisschop op de hoek van de Dam en het Damrak. Tot 1933 werd de ruïne van boven tot onder met reclame beplakt.

1929 - 21-26 oktober   Edison Lichtweek.

Chronologie
Uitgelicht
Bebouwingsgeschiedenis

De meest beeldbepalende en blijvende stedenbouwkundige verandering op de Dam was de bouw van het nieuwe stadhuis, dat  tussen 1648 en 1655 naar ontwerp van Jacob van Campen verrees. Hiervoor werd een groot aantal panden gesloopt en kwam de Nieuwe

5 beelden
Naatje

Op 27 augustus 1856 werd in aanwezigheid van koning Willem III midden voor het Koninklijk Paleis het ‘Monument ter Herinnering aan den Volksgeest van 1830-1831’ onthuld. Initiatiefnemer was de in 1853 opgerichte Vereeniging Het Metalen Kruis van oud-strijders tijdens de

6 beelden
Momentfotografie

Het medium fotografie leende zich door relatief lange belichtingstijden in de 19de en begin 20ste eeuw beter voor het vastleggen van stilstaande objecten zoals gebouwen, dan voor het documenteren van de menselijke handel en wandel op straat. Zo schreef de

3 beelden
Meer beeldverhalen
Prentbriefkaarten

Naast bewaard gebleven originele afdrukken, negatieven en fotografische reproducties in boeken, tijdschriften of kranten vormen prentbriefkaarten een belangrijke bron van visuele informatie over specifieke locaties. De opkomst ervan in het laatste kwart van de 19de eeuw hing direct samen met → Lees verder

5 beelden
Mausoleum

Direct na de bevrijding werd het Damplantsoen door velen gezien als de ideale locatie voor een Nationaal Monument ter herdenking van de oorlogsslachtoffers. Dit plantsoen besloeg sinds 1925 een groot deel van de oostzijde van het plein. Al snel na de → Lees verder

4 beelden
Krasnapolsky

In de tweede helft van de 19de eeuw werden veel Nederlandse ondernemingen gedreven door buitenlanders. Een van hen was  Adolf Wilhelm Krasnapolsky (1834-1912), de stichter van het gelijknamige hotel – of in de wandeling kortweg ‘Kras’. Hij was aanvankelijk werkzaam → Lees verder

4 beelden