1970 - 24 augustus Om 18.00 uur wordt een slaapverbod op de Dam van kracht.
1970 - 25 augustus Mariniers uit Doorn en Den Helder vegen het Nationaal Monument op eigen initatief schoon.
1970 - 3-4 november Staatsbezoek van de Indonesische president Soeharto.
1971 - 2 juni Massale bijeenkomst van Ajax-fans op de Dam in verband met de zege in de finale van de Europacup 1.
1971 - 8-10 oktober Staatsbezoek van keizer Hirohito van Japan.
1973 - 10-14 april Staatsbezoek van president Ceausescu van Roemenië.
1973 - 15 september Demonstratie tegen de staatsgreep van Augusto Pinochet in Chili met 20.000 deelnemers
1975 - 1 januari Start manifestatie Amsterdam 700 jaar.
1979 Bij wijze van proef vindt rond Koninginnedag de eerste kermis plaats op de Dam.
Als locatie van de Waag, de vismarkt en de nabij gelegen beurs van Hendrick de Keyser had de Dam eeuwenlang een centrale handelsfunctie. Deze belangrijke economische rol werd later bevestigd door de beurs van Zocher, de Groote en Industrieele Club.
Ooit was de zogeheten Vijgendam een druk bezochte winkelstraat, die aan de noordzijde achter het Commandantshuis werd afgesloten door een blok huizen met twee poortjes als toegang tot de vismarkt. Kort na verplaatsing van deze Vismarkt naar de Gelderse Kade
Direct na de Duitse capitulatie op 5 mei 1945 werden op de Dam voorbereidingen getroffen voor de viering van de bevrijding. Verschillende foto’s getuigen ervan dat voor het Koninklijk Paleis al snel een tribune en een muziektent waren opgericht. De
Een van de meest ingrijpende veranderingen die de Dam in het eerste kwart van de 20ste eeuw heeft doorgemaakt was de sloop van het zogenoemde Commandantshuis in 1912. Met de ingang aan de zijde van het Koninklijk Paleis stond dit → Lees verder
Na de in juni 1945 in het Damplantsoen gerealiseerde erehal of het mausoleum verrees in 1947 op dezelfde locatie een Tijdelijk Nationaal Monument naar ontwerp van de architecten A. Komter en A.J. van der Steur. Het bestond uit een vier → Lees verder
De in 1611 geopende beurs van Hendrick de Keyser was gebouwd over het gedeelte van de Amstel dat door demping (1933-1937) nu het Rokin vormt. Nog geen twee maanden na het raadsbesluit tot sloop vanwege bouwvalligheid werd op 3 maart → Lees verder