De Dam als decor
voor verhalen
Veertig bijzondere verhalen over Dam
De meest beeldbepalende en blijvende stedenbouwkundige verandering op de Dam was de bouw van het nieuwe stadhuis, dat tussen 1648 en 1655 naar ontwerp van Jacob van Campen verrees. Hiervoor werd een groot aantal panden gesloopt en kwam de Nieuwe → Lees verder
De meeste mensen die de Dam kennen, veronderstellen dat dit plein in haar lange geschiedenis slechts één monument heeft gekend: het Nationaal Monument. Weinigen beseffen dat er twee voorlopers waren, dat ‘Naatje’ ooit op de Dam prijkte en dat er → Lees verder
Voor iedere organisator van een demonstratie of manifestatie is de Dam de uitgelezen plek. Met de vereiste politievergunningen wordt echter spaarzaam omgesprongen. Een van de meest memorabele manifestaties was ongetwijfeld het door de gemeente Amsterdam georganiseerde lawaaiconcert in de avond → Lees verder
Na een lange voorgeschiedenis werd op het voormalige Damplantsoen op 4 mei 1956 eindelijk het definitieve monument onthuld. De opdracht hiertoe was al in januari 1947 – dus negen jaar eerder – officieus verstrekt aan de beeldhouwer John Raedecker. De → Lees verder
Als locatie van de Waag, de vismarkt en de nabij gelegen beurs van Hendrick de Keyser had de Dam eeuwenlang een centrale handelsfunctie. Deze belangrijke economische rol werd later bevestigd door de beurs van Zocher, de Groote en Industrieele Club. → Lees verder
De eerste 17de eeuwse stappen voor de bouw van een nieuw stadhuis dateren van 1639. Aanleiding daartoe was het min of meer op dezelfde plek gelegen, ernstig in verval geraakte en uit meerdere gebouwen bestaande stadhuis – waarvan de kern → Lees verder